Platform Independent Software Develoment (niet vertaald)
Dit artikel bespreekt verschillende mogelijkheden om platform-onafhankelijk grafische gebruiksinterfaces te maken.
Temperatuurbewaking met Linux (Deel 2)
In dit tweede deel van "Temperatuurmeting met Linux" zien we hoe we de data in mysql kunnen opslaan en hoe we de temperatuur grafisch kunnen representeren.
Praten met een draaiend proces
Run Time Access is een library die je toelaat om de data structuren in je programma's te zien als tabellen in een PosgreSQL databank of als bestanden in een virtueel bestandssysteem (zoals in /proc).
Gambas: Basic for Linux (niet vertaald)
Gambas is een grafische Basic programmeeromgeving voor Linux.
Programmeren onder Unix met BASIC
De Basic programmeertaal is oud en vrij 'basis', maar nog steeds populair. Alhoewel Linux krachtigere alternatieven biedt, zijn er ook een aantal Basic interpreters beschikbaar.
GCC - the root of all (niet vertaald)
GCC is een uitstekende compiler maar de man pagina is lang en ingewikkeld.
Dit artikel toont je hoe je gcc kan gebruiken onder normale omstandigheden
- en dat gaat heel eenvoudig.
Introductie tot Ncurses
Ncurses is een bibliotheek met functies die o.m. vensters mogelijk maken op de console.
Gnome applicaties ontwikkelen met Python - Deel II
Dit is een artikel voor nieuwkomers op het gebied van Gnome en GNU/Linux. De
auteur stelt een educatief hulpmiddel voor, maarmee je Gnome GUI's kan
maken met Python.
Maak je werk met make!
Dit artikel over make laat zien, hoe make werkt en toont aan dat het voor
meer dan alleen software ontwikkeling gebruikt kan worden.
Tk. Een introductie
Tk is een grafische toolkit van Tcl. Het is zeer populair en is geporteerd
naar vele andere programmeer-en scripttalen.
REBOL de rebel
Een artikel over REBOL ofte Relative Expression-Based Object Language, een
revolutionaire programmeer-taal.
Developing Gnome Applications with Python - Part I (niet vertaald)
Dit artikel is gericht op de beginnende Gnome programmeur. Het laat zien hoe
Python en de 'visuele' Glade omgeving gebruikt kunnen worden voor het maken
van grafische programma's.
Perl - Deel III
Dit artikel, het derde in de serie, behandelt het gebruik van arrays in
Perl.
Perl - Deel II
Het eerste deel was een algemeen overzicht van Perl. In dit tweede deel gaan
we ons eerste echt bruikbare programma schrijven.
Dialog - Een programmeertaal voor dialogen
Dialog is een programmeertaal, speciaal bestemd voor dialogen. Het werd gebruikt in een handelscursus. Dit artikel beschrijft de ontwikkeling van dialog en zijn toepassingen.
De Tcl syntaxis
Dit artikel behandelt het basisconcept en de syntax van de taal Tcl.
Perl - Deel I
Dit is de start van de perl-serie. Het eerste, korte, artikel is bedoeld
voor mensen zonder enige perl-ervaring. Ervaring met andere
programmeertalen (Pascal, C) kan handig zijn om Perl te leren.
PostScript - Deel II: de Operand Stack
De auteur beschrijft de operand stack van de PostScript taal. De stack-
handelingen en mathematische bewerkingen worden hier voorgesteld.
Java - Deel II
In deze tweede aflevering uit de Java serie gaat de auteur door met het
bestuderen van data types, variabelen, control statements, enz. Dit brengt
ons tot het belangrijkste onderwerp in Java, namelijk classes.
Java - Deel I
Het eerste deel in de Java-serie. Over de taal zelf, zijn belangrijkste
eigenschappen en aanvullende informatie.
SQL Cursus - Deel 2
In deel twee van deze cursus bekijken we een aantal standaard commando's uit
de SQL taal.
MySQL, Een Database Server
MySQL is een SQL (Structured Query Language) database server die ondermeer
onder Linux draait. De Linux-versie is speciaal ontwikkeld voor goede
prestaties.
Inleiding tot SQL -- De installatie van PostgreSQL
Dit is het eerte artikel in een driedelige SQL cursus voor onervaren database ontwikkelaars. Het eerste deel behandelt de algemene eigenschappen van SQL en de installatie van PostgreSQL (een vrij te verspreiden database server.)
PostScript - Deel I: de PostScript programmeertaal
Het eerste in een reeks artikelen over PostScript. Het hoofddoel is niet om
elk technisch detail van de taal uit te leggen, maar om genoeg uit te
legeen om PostScript te kunnen leren kennen als een interessante en
aangename manier om met documenten om te gaan.
OpenGL: the 3D Scene (niet vertaald)
Verken de wereld van het 3D renderen met OpenGL; de auteur geeft een eerste
voorbeeld van 3D animatie. De richtlijnen in deze aflevering vallen in twee
categorieën: 3D geometrische transformaties en matrix projectie
bewerkingen.
GLUT: Menu's gebruiken
Onze GLT serie gaat veder met de bespreking van de windows menu
programmeer-interface door middel van een simpel voorbeeld. GLUT menu's
geven de gebruiker de mogelijkheid om duidelijke, copmacte en overdraagbare
GUIs (graphical user interfaces) te schrijven voor OpenGL applicaties.
OpenGL Programming: Simple Polygon Rendering (niet vertaald)
De auteur beschrijft de eerste stappen om een OpenGL applicatie te maken en
vertelt ons hoe je in 2D eenvoudige polygonen en lijnen tekent.
Fouten zoeken in code met ddd
ddd is een leuke grafische debugger. De auteur legt uit wat de mogelijkheden
zijn van ddd.
Shared Libraries maken
Dit artikel geeft een korte historie van het programmeren en gaat verder in
detail in op het maken van functiebibliotheken en de ondersteuning die
Linux daarbij levert.