BASE1.TXT
is hetzelfde als base1.txt
is hetzelfde als
Base1.Txt
.
Onder Linux en andere unices is de letterkast veelbetekenend.
MOTD.TXT
en
motd.txt
zijn verschillende bestanden. Dit kan problemen met
speler models en skin-bestanden veroorzaken als de bestandsnamen in
hoofdletters of gemengd hoofd- en kleine letters zijn geïnstalleerd.
players/male/santa.PCX
moet worden hernoemd naar santa.pcx
om voor de Santa skin onder Linux zichtbaar te zijn. Het fixskins.sh
script met met quakeworld wordt meegeleverd zal alle bestandsnamen in een
directory converteren naar kleine letters.
Voor je gemak wordt het hieronder gereproduceerd:
#!/bin/sh for x in *; do y=`echo $x | tr '[A-Z]' '[a-z]'` if [ $x != $y ]; then mv $x $y fi done
\
" teken om bestands padnaamelementen te scheiden.
In Unix, is de backslash een escape teken.
Quake en Quake2 voor Windows herkennen zowel " \
" als "/
"
als geldige padscheidingstekens, dus als je bestandspadnamen gebruikt
in je configuratiebestanden (of je mod code, of elders wat dat aangaat),
wees er dan zeker van dat je "/
" en niet "\
" gebruikt.quake2.conf
van het Quake2 3.17 package genereerde
de fout LoadLibrary ("ref_XXX.so") failed: No such file or directory
.
LMCTF-TE rapporteert een
floating point exception. Als je een probleem hebt dat je niet kunt verklaren,
probeer dan de CR's uit je tekstbestanden te verwijderen:
mv file.txt file.bak; tr -d '\r' < file.bak > file.txt
[Het volgende geldt alleen voor de binaire bestanden van Quake I
(squake
, glquake
, en quake.x11
). Met ingang van
de versies 2.30 en 3.19 zijn respectievelijk QuakeWorld en Quake II
in zowel libc5 als glibc versies beschikbaar.]
De uitvoerbare bestanden van Quake werden met libc5 gecompileerd. Nieuwere Linux distributies zoals RedHat 5.1 en Debian 2.0 gebruiken de niet compatibele libc6 (of glibc) als hun standaard C-library. Als je Quake op een glibc-systeem draait zijn er een aantal zaken om op te letten:
/usr/i486-linux-libc5/lib
. $LD_LIBRARY_PATH
verwijst naar je compabiliteit libraries directory
voordat Quake wordt opgestart.
#!/bin/sh export LD_LIBRARY_PATH=/usr/i486-linux-libc5/lib ./quake2 +set vid_ref gl $*
ps aux | grep gpm
Als je uitvoer krijgt dat lijkt op
root 6115 0.0 0.4 832 316 ? S 17:54 0:00 gpm -t PS/2
dan is gpm aktief en verstoort Quake. gpm -k
(als root)
behoort gpm te stoppen. Als dit het niet doet (gpm -k
werkt op
mijn systeem niet altijd), stop gpm dan met het commando killall gpm
.
Als je gpm nooit gebruikt, wil je misschien dat het bij het opstarten
niet meer wordt geactiveerd.
Zie de documentatie voor je distributie voor informatie over hoe
je dit moet doen.libvga.config
? Dit bestand
komt meestal voor in /etc
of /etc/vga
.
Open het en zoek een regel op zoals
mouse Microsoft
Op mijn systeem is dit de eerste optie in het bestand.
Zorg ervoor dat het muistype overeenkomstig je hardware is.chmod 666
erop toe moeten passen of het als een gebruiker of groep
moeten draaien die permissie hebben om het te lezen en te beschreven.
Het werkelijke apparaatbestand waar het hier om gaat zal verschillen
afhankelijk van welk type muis je op je systeem hebt.
Meestal is /dev/mouse
een
symbolische koppeling naar je werkelijke mouse apparaatbestand, dus als je het
commando ls -l /dev/mouse
geeft, zou dit op moeten leveren welk
bestand je moet wijzigen.SVGAlib, die de muisinvoer voor SVGA en GL Quake/QW/Q2 afhandelt,
ondersteunde de Intellimouse tot versie 1.3.0 niet direct. Als je een
versie van SVGAlb van voor 1.3.0 hebt, zou je moeten upgraden, en vervolgens
muistype IntelliMouse
(voor een seriële muis) of IMPS2
(voor een PS/2 muiz) in bestand libvga.config
gebruiken.
gevoeligheids
-waarde in de spelconsole het probleem verhelpen
De gevoeligheid
met de hand in de console of in een
Setting sensitivity
by hand in the console or in a
.cfg
bestand instellen staat je toe om de muisgevoeligheid
meer te verhogen dan de schuifregelaar in het `Options' menu dit toestaat.
bijvoorbeeld sensitivity 15
.Als je video 'vertraging' in de GL-renderer bemerkt (de herhalingsfrequentie lijkt achter te lopen op je muisbewegingen) typ "gl_finish 1" in de console. Dit forceert het bijwerken op een per frame basis.
libvga.config
die je kunt gebruiken om het gedrag van je muis
aan te passen.
Met de juiste instellingen zou het mogelijk moeten zijn om je muis zo in
te stellen zoals je wilt.
Op mijn systeem gaf slechts het wijzigen van
mouse_accel_type
naar normal
(standaard is power
)
me de resultaten die ik wilde. Ik heb niet met de andere instellingen
gerommeld en ik wil niet doen alsof ik doorheb wat ze allemaal doen.Er zijn voor de Voodoo en Voodoo 2 kaarten verschillende Glide versies. Wees er zeker van dat je de juiste voor je systeem download.
Ja. Dit bijt. SVGAlib vangt de CTRL-C af en beslist wat ermee moet worden gedaan in plaats van het af te laten handelen door Quake. Ik weet zo gauw geen manier om te gaan met het hacken van SVGAlib.
Als je de Quake spelen vanuit een script opstart zoals dat hieronder, waarin het toetsenbord en de terminal worden gereset, loop je echter minder kans om te eindigen met een vastgelopen terminal.
#!/bin/sh ./quake2 $* kbd_mode -a reset
svgalib: cannot get I/O permissions"
De uitvoerbare bestanden van Quake moeten als root worden gedraaid als je de SVGAlib renderer gebruikt, dus je moet ze als root opstarten of ze setuid root instellen. Zie de installatie-instructies in dit document voor details.
Om één of andere reden de-activeren de X11-versies van Quake de toetsenherhaling als ze worden uitgevoerd. Als het programma om bepaalde reden abnormaal eindigt, wordt de toetsenherhaling niet weer aangezet. Geef het commando
xset r on
om het weer te activeren.
Je geluidshardware is niet juist geconfigureerd. Het kan zijn dat je
gewoon een insmod sound
moet doen, of het kan nodig zijn om
je kernel opnieuw te bouwen.
Het zou kunnen dat RedHat gebruikers het sndconfig(8) utility aan
moeten roepen.
Zie de documentatie voor je Linux distributie en/of de LInux Sound HOWTO
voor informatie over het configureren van de geluidshardware van je
systeem.
De Windows 3Dfx GL miniport is zwaar geoptimaliseerd voor hetgeen Quake II doet. Mesa aan de andere kant, is algemener en minder geoptimaliseerd.i Als resultaat draait Linux Quake II langzamer dan onder Windows. Dit is geen beperking van Linux, maar een beperking van de huidige drivers.
Met de recentste releases van QuakeWorld en Quake II, is de hierboven genoemde 3Dfx miniport beschikbaar voor Linux. Ook werd in Quake II versie 3.20, de OpenGL-functie afhandelings code volledig herschreven, resulterend in een veelbetekenende snelheidswinst.
Bovendien zijn er een aantal fijnafstemmingen voor Pentium Pro en Pentium II
mogelijk met memory buffering - de laatste
/dev/3dfx
devicedriver heeft ondersteuning om dit automatisch
voor je in te stellen.
Het activeren van MTRRs kan resulteren in een
aanmerkelijke (10 fps op mijn systeem) GL Quake snelheidswinst.
Zie
http://glide.xxedgexx.com/MTRR.html voor meer gedetailleerde
informatie hierover.
Op een PPro/PII systeem met een Voodoo2, is de performance onder Linux nu op z'n minst net zo snel als onder Windows.
screen(1) is hiervoor een geweldige utility. Het geeft je de mogelijkheid om veel virtuele schermen in één tty aan te maken en hiertussen te schakelen. Screen wordt met de meeste distributies meegeleverd. Je kunt het downloaden vanaf ftp://prep.ai.mit.edu/pub/gnu of iedere GNU mirror.
Start screen door het intikken van het commando screen
,
en maak vervolgens een nieuw screenvenster aan door CTRL-A CTRL-C
in te drukken. Je zult niet veel zien als je dit doet, maar wees
gerust, er gebeurt iets.
Start een Quakeworld server:
/usr/local/games/quake/qwsv
Open nu een nieuw screen venster met CTRL-A CTRL-C en start een Quake II server op:
/usr/local/games/quake2/quake2 +set dedicated 1
Je kunt voor- en achteruit tussen je servers schakelen door het indrukkken van CTRL-A CTRL-N.
Druk op CTRL-A CTRL-D om het screenprogramma los te koppelen. Screen en je servers draaien nog steeds, maar ze zijn in je terminalvenster niet langer zichtbaar. Je kunt nu uitloggen en de uitvoering van je processen zullen normaal verdergaan.
Gebruik screen -r
om het voorgaande screenproces opnieuw te
koppelen en weer toegang tot je servers te krijgen.
Dat is alles. Zie de screen(1) man page voor meer gedetailleerde informatie.
Vanuit het Quake II readme.linux
bestand (dit geldt voor alle
versies van Quake):
Standaard zal de muis niet worden `vastgebonden' aan het Quake2 venster. Om te zorgen dat Quake2 de muis afvangt, selecteer je 'Windowed Mouse' vanuit het videomenu of typt `_windowed_mouse 0' in de console. Doe het omgekeerde om het vrij te geven. Je kunt als volgt het afvangen en vrijgeven van de muis in de console aan toetsen verbinden: bind i "_windowed_mouse 1" bind o "_windowed_mouse 0" Dan zal "i" de muis afvangen en "o" zal het vrijgeven.
De X-clients ondersteunen alleen kleurdiepten van 8 en 16 bits per pixel. Je X server draait waarschijnlijk op 24 of 32 bpp. Wijzig de standaardkleurdiepte in 16 bpp en dit probleem is verholpen.
De broncode voor de Quake engines is het gepatenteerde eigendom van id Software. Ondanks dat er een goede kans is dat id de source van Quake eventueel zal vrijgeven zoals ze met Worfenstein 3-D en Doom deden, hebben ze dit nog niet gedaan. Ik heb de bron niet van Quake, hoe aardig je me dit ook vraagt.
Dit betekent gewoonlijk dat je netwerksetup niet goed is. Probeer quake
met de optie -noudp
op te starten en kijk of de fout dan weggaat.
Als dat het herstelt, kijk dan je bestand
/etc/hosts
na en verifieer of daarin de gegevens voor je machine
in staat.
Gebruik 127.0.0.1 voor je IP-adres als je een dialup-account hebt
die iedere keer als je een verbinding maakt, je verschillende
adressen geeft.
glqwcl
, glqwcl.3dfxgl
, en glqwcl.glx
?
glqwcl
is de standaard GL Quakeworld client die
je in voorgaande versies hebt gezien.
Het is verbonden met libMesaGL.so.2.glqwcl.3dfxgl
is een script dat glqwcl
opstart na het vooraf laden van de 3Dfx GL miniport library
lib3dfxgl.so
.
Het vooraf laden van de miniport-library veroorzaak dat de GL-functies
die hierin staan worden gebruikt in plaats van die van Mesa.
Aangezien de GL-miniport voor Quake is geoptimaliseerd, is dit
een goede zaak.glqwcl.glx
is verbonden met de standaard OpenGL
libraries in plaats van met Mesa.
Dit geeft je de mogelijkheid om glquake op andere 3D-hardware te draaien
die door een aantal andere OpenGL-implementaties wordt ondersteund.
Dit is een X-applicatie en moet als zodanig vanuit X worden uitgevoerd.glqwcl.glx
schermvullend vanuit X draai, kan ik mijnmuis of toetsenbord niet gebruiken.
Draai glqwcl.glx
met de optie +_windowed_mouse 1
GLX Quakeworld draait in een venster, ook al lijkt het je gehele
scherm in beslag te nemen.
Als je de muis verplaatst terwijl je windowmanager zich in de
focus-follows-mouse mode bevindt, is het zeer waarschijnlijk dat je de
aanwijzer buiten dit venster verplaatst, en dan zal Quake niet meer
reageren op muis- en toetsenbordinvoer.
+_windowed_mouse 1
zorgt ervoor dat Quakeworld exclusief
de muis naar zich toehaalt.
Als onmiddellijk voorgaande aan "Unable to resolve symbol" regel je meldingen
krijgt zoals "can't resolve symbol 'fxMesaCreateContext'
", is er
geen ondersteuning voor glide in de Mesa-library gecompileerd.
Zie de
De GL-renderer in de
Quake II installatie-sectie voor informatie over het installeren van
Mesa en glide.
LoadLibrary("ref_XXX.so") failed: No such file or directory
/etc/quake2.conf
.
In dit bestand zou één regel voor moeten komen waarin de
Quake II directory voorkomt./etc/quake2.conf
het juiste pad niet
staat vermeld, probeer het bestand dan te verwijderen en het met
de hand opnieuw aan te maken. Een aantal versies van Quake II voor Linux
worden geleverd met een onjuist geformatteerd quake2.conf
bestand./lib
,
/usr/lib
en /usr/local/lib
na voor een bestand met
de naam libvga.so.1.X.X
, waar de X voor een aantal nummers staat.
Als er niets verschijnt, zul je SVGAlib op moeten halen en installeren om
Quake II buiten X te draaien.ref_gl.so
is,
kan het zijn dat Mesa niet juist is geïnstalleerd.
Het je libMesaGL.so.2.6
naar een
libraries-directory gekopieerd zoals in de installatie-instructies werd
aangegeven?ref_gl.so
is,
heb je dan de glide libraries geïnstalleerd?
Tik in de console vid_restart
om de wijzigingen te activeren.
Tijdens dit schrijven is de recentste Quake II versie 3.20. Als je om wat voor reden dan ook in plaats daarvan versie 3.17 draait, zou de volgende informatie behulpzaam voor je kunnen zijn.
Twee tekstbestanden (quake2.conf
en fixperms.sh
)
in de 3.17 distributie werden onbewust in het
MS-DOS CR/LF tekst-bestandsformaat opgeslagen,
in plaats van in het unix LF formaat. Dit betekent dat er aan het einde
van iedere regel een extra carriage return teken in deze bestanden staat
en ze niet goed zullen functioneren totdat je het hersteld.
We zullen ze door tr(1) halen om ze te ontdoen van de CR's.
for i in fixperms.sh quake2.conf
do
mv $i $i.bak
tr -d '\r' < $i.bak > $i
done
+set vid_ref glx
schermvullend vanuit Xdraai, kan ik mijn muis of toetsenbord niet gebruiken.
Draai GLX quake2
met de +set _windowed_mouse 1
optie. GLX Quake2 draait in een venster, zelfs al lijkt het het hele
scherm in beslag te nemen.
Als je de muis beweegt op het moment dat de WM zich in de focus-follows-mouse
mode bevindt, zul je de aanwijzer naar alle waarschijnlijkheid buiten dit
venster verplaatsen en dan zal Quake II niet meer reageren op muis- en
toetsenbordinvoer. +set _windowed_mouse 1
zorgt dat Quak II de
muis exclusief afvangt.
SVGAlib weet waarschijnlijk niet hoe het de modes op je kaart aan moet
maken.
Als Quake II opstart met de SVGA renderer (ref_soft.so
),
drukt het een lijst af van alle modes waarvan SVGAlib zegt dat ze
beschikbaar zijn:
------- Loading ref_soft.so -------
Using RIVA 128 driver, 4096KB.
mode 320: 200 1075253220
mode 320: 240 1075253220
mode 320: 400 1075253220
mode 360: 480 1075253220
mode 640: 480 1075253220
mode 800: 600 1075253220
mode 1024: 768 1075253220
mode 1280: 1024 1075253220
Dit zijn de enige modes waarnaar je succesvol zult kunnen overschakelen
vanuit het Videomenu.
Als laten we zeggen, 512x384 niet in de lijst staat,
zal het selecteren ervan vanuit het Videomenu niet werken.
SVGAlib laat je voor een aantal chipsets nieuwe video-modes definiëren
in libvga.config
, dus het kan zijn dat je je eigen video-modes op
deze manier kunt aanmaken.
Zie de SVGAlib-documentatie voor meer details over dit onderwerp.
Volgens Zoid komt dit probleem voor als het videosysteem herstart door een wijziging van de spellendir. Verscheidene libraries worden tijdens de herstart opnieuw geladen en dit veroorzaakt blijkbaar dat quake2 op vele systemen brokken maakt.
De werkbare oplossing is om de game
CVAR op de commando-regel
in te stellen, voordat je quake2
opstart. Dus als je een
verbinding maakt met een
CTF server, start je quake2
als volgt op:
./quake2 +set game ctf ...
Dit kan lastig lijken als je bent gewend om een verbinding tot
stand te brengen met nieuwe servers zonder het quake2 programma te verlaten,
maar helaas is het op dit moment de enige manier om met dit probleem om
te gaan. Een front-end programma zoals
XQF zal deze commando-regel zaken automatisch voor je doen, dus je zou eigenlijk
moeten overwegen om er één te gebruiken als je dat op het
moment nog niet doet.