Verder Terug Inhoud

3. Quake II

Om Quake II op je systeem te installeren zul je een bepaald type van de officiéle Quake II distributie van id nodig hebben. Dit zal ofwel de in de detailhandel verkrijgbare Windows CD-ROM zijn die je bij je favoriete software winkel kocht, of de demo-versie die je van het net hebt gedownload. Zie Download de Benodigde Bestanden voor details over het verwerven van de demo-versie. Als alternatief kun je, als je Quake reeds op een Windows computer hebt geïnstalleerd, de relevante bestanden van die installatie gebruiken.

3.1 Basisbenodigdheden

Je zult als een absoluut minimum het volgende nodig hebben:

Optioneel:

3.2 Installeren van Quake II

Download de Benodigde Bestanden++

Alle benodigde bestanden voor Linux Quake II zijn beschikbaar vanaf de ftpsite van id Software, ftp.idsoftware.com. Deze site kan nogal druk zijn op bepaalde tijden dus misschien wil je daarvoor in de plaats één van de volgende mirrors gebruiken:

De Quake II bestanden waarnaar in deze sectie wordt verwezen zijn:

Andere genoemde software:

Maak de Installatie Directory aan ++

Het eerste wat je moet doen is beslissen waar je Quake II wilt installeren. De "standaard" lokatie is /usr/local/games/quake2. Hier plaatsen de .rpm packages Quake II. Als je ervoor kiest om het ergens anders te installeren, vervang /usr/local/games/quake2 dan bij iedere verwijzing door het juiste pad.

Dus ga je gang en maak de directory aan waarin je Quake II wilt installeren, en cd ernaar. In de rest van deze instructies zal ervan uit worden gegaan dat dit je huidige directory is.

mkdir /usr/local/games/quake2
cd /usr/local/games/quake2

Installeren vanaf CD

Plaats je Quake II CD in je CD ROM drive, en mount 't:

mount -t iso9660 /dev/cdrom /mnt/cdrom

Als je CDROM elders is gemount, vervang zijn lokatie dan door /mnt/cdrom. Als je niet zeker weet waar je CDROM is gemount, kijk dan alsjeblieft in de documentatie van je persoonlijke distributie.

Windows naar Linux installatie

Als je Quake II onder Windows op een andere computer hebt geïnstalleerd, kun je de bestanden in quake2\baseq2\ overbrengen naar je Linux systeem via FTP of een ander mechanisme. Hou in gedachten dat de bestanden op je Linux systeem in kleine letters moeten staan voor Quake II om ze te kunnen vinden, dus het kan zijn dat je ze na het overbrengen moet hernoemen. Merk ook op dat het nodig kan zijn om je Windows-installatie te verwijderen, nadat je dit hebt gedaan, overeenkomstig de voorwaarden van de software licentie van id. Het is mijn schuld niet als je iets illegaals doet.

Als je Windows- en Linux-systemen zich op dezelfde computer bevinden, heb je twee opties: kopieer de bestanden vanaf je Windows-partitie naar je Linux partitie, of maak een koppeling vanuit Linux naar de benodigde bestanden. Beide opties zullen even goed werken. Je zult een heleboel diskruimte besparen als je een koppeling aanmaakt in plaats van kopieert. Vervang zoals gewoonlijk /win95/games/quake2 in de volgende voorbeelden door het juiste pad naar je Windows-partitie en Quake II installatie.

Je bent klaar met het installeren van de Quake II gegevensbestanden. Ga verder met " Installeren van de Linux Binaries".

Installeren van de demo-versie

id Software heeft een vrij-verkrijgbare demo-versie van Quake II op hun ftp-site. Het is een download van 40 megabyte. De demo bevat alle mogelijkheden van de volledige versie, inclusief multiplayer, maar het heeft slechts drie niveaus, dus het kan moeilijk zijn om een server te vinden om op te spelen.

Zie de sectie Download de Benodigde Bestanden hierboven voor de lokatie van de Quake II demo. Download het en plaats het in je Quake II directory.

De demo-distributie is een zelf-uitpakkend zip bestand (het is in ieder geval in andere Os'sen zelfuitpakkend). Je kunt het uitpakken met het unzip(1) commando, dat zou moeten zijn meegeleverd met de meeste moderne distributies. Als je unzip niet hebt, kun je het downloaden vanaf de lokatie genoemd in de sectie Download de Benodigde Bestanden.

cd naar je Quake II directory en pak het archief uit:

cd /usr/local/games/quake2
unzip q2-314-demo-x86.exe

Nu moeten we een aantal zaken verwijderen en een aantal andere zaken verplaatsen:

rm -rf Splash Setup.exe
mv Install/Data/baseq2 .
mv Install/Data/DOCS docs
rm -rf Install
rm -f baseq2/gamex86.dll

De Quake II demo is nu geïnstalleerd. Je hoeft slechts de Linux uitvoerbare bestanden nog toe te voegen.

3.3 Toevoegen van de Linux Binaries

Er zijn vier Linux Quake II packages beschikbaar voor download:

Installeer slechts één van deze packages. Elk bevat dezelfde bestanden, ze zijn slechts met andere libraries gekoppeld. Redhat 5.x gebruikers zouden het glibc rpm package moeten kiezen. Gebruikers van op glibc gebaseerde systemen zonder rpm ondersteuning zouden het glibc tar package moeten gebruiken. De libc5 rpm is voor Redhat distributies van voor 5.0 en andere distributies die het rpm package formaat gebruiken. Het libc5 tar.gz package is voor Slackware en alle anderen.

Zie de sectie Download de Benodigde Bestanden voor de lokatie van de Linux Quake II bestanden.

Installeren van de RPM packages

Installatie van de rpm packages zou zo eenvoudig moeten zijn als:

su root
rpm -Uvh quake2-xxxxx.i386.rpm

Het kan zijn dat rpm een melding geeft dat het libglide2x.so niet kan vinden. De library Glide is alleen nodig als je een 3Dfx kaart hebt en Quake II in GL-mode wilt draaien. Als je niet van plan bent om de GL-mode te gebruiken, kun je de glide afhankelijkheid overschrijven met de --nodeps optie:

su root
rpm -Uvh quake2-xxxxx.i386.rpm --nodeps

Installeren van de tar.gz packages

Untar het bestand in je Quake II directory om het te installeren. Doe dit als root zodat de juiste bestandspermissies worden ingesteld:

cd /usr/local/games/quake
su root
tar -xzf qwcl2.21-i386-unknown-linux2.0.tar.gz

3.4 Instellen van Permissies

Als je bij het installeren van de Quake II packages installatie rpm of tar als root uitvoerde, zouden de permissies reeds juist moeten zijn ingesteld. Het uitvoerbare bestand quake2 werd setuid root geïnstalleerd zodat het de grafische devices op je systeem kan benaderen. Voor beveiliging is root de eigenaar van de ref_*.so rendering libraries en kunnen ze alleen door root worden beschreven. Als root niet de eigenaar van de libraries is of als ze door iedereen te beschrijven zijn, dan zal quake2 weigeren op te starten.

Als je van plan bent om Quake II met de GL- of X-renderers te draaien, is het niet nodig dat quake2 setuid root wordt ingesteld. Zie Draaien van X- en GL-spellen zonder setuid in de sectie Tips en Truuks hieronder voor meer informatie over het draaien van Quake II zonder root-permissies.

Quake2.conf

Om beveiligingsredenen, bestaat er een quake2.conf bestand, waarin staat waar Quake II de rendering libraries (ref_*.so) kan vinden. Het bevat slechts één regel, wat het pad naar je Quake II installatie aan zou moeten geven. Quake II zoekt dit bestand op in /etc. Als je Quake II vanuit een .rpm bestand installeerde, is dit bestand al voor je geïnstalleerd. Als je vanuit een .tar package installeerde, zul je er als volgt een koppeling naar aan moeten maken:

su root
cd /usr/local/games/quake2
pwd > /etc/quake2.conf
chmod 644 /etc/quake2.conf

3.5 De X Renderer

Quake II zou nu gereed moeten zijn voor uitvoering onder X. Probeer het eens uit:

cd /usr/local/games/quake2
./quake2 +set vid_ref softx

Als alles goed is, zal er na een nogal veelbetekenende onderbreking, een klein Quake II venster met daarin de eerste demo verschijnen. Je zou geluidseffecten en eventueel muziek moeten horen als je CD zich in de drive bevindt. Als iets ervan niet werkt, kijk dan alsjeblieft in de sectie Probleemoplossing voor hulp.

3.6 De SVGAlib Renderer ++

SVGAlib moet geïnstalleerd en geconfigureerd zijn als je de ref_soft of ref_gl renderers gaat gebruiken.

(Quake II gebruikt SVGAlib voor de verwerking van toetsenbord- en muisinvoer, voor het geval je je afvraagt waarom je dit voor de GL-renderer nodig zou hebben). SVGAlib wordt met de meeste moderne distributies meegeleverd, en moet juist zijn geconfigureerd voordat Quake II goed zal draaien buiten X.

libvga.config is het configuratiebestand van SVGAlib. Op de meeste systemen zul je het in /etc of /etc/vga kunnen vinden. Zorg ervoor dat de muis, monitor en videokaart instellingen in dit bestand goed zijn voor je systeem. Zie de SVGAlibdocumentatie voor meer details.

Als je SVGAlib nog niet op je systeem hebt, download het dan vanaf de lokatie in de hierbovengenoemde sectie bestanden.

Je zou Quake II vanuit een virtueel console uit moeten voeren als je de ref_soft of ref_gl renderers gebruikt. Het zal niet vanuit X draaien, tenzij je root bent als je het opstart, en dat is niet aan te raden. Dus als je je in X bevindt, druk dan op CTRL+ALT+F1, login en tik vervolgens in:

cd /usr/local/games/quake2
./quake2 +set vid_ref soft

Draaien van SVGA- en GL-spellen vanuit X in de sectie Tips & Truuks hieronder legt uit hoe SVGA en GL Quake II vanuit X kunnen worden opgestart zonder handmatig naar een virtueel console te schakelen.

3.7 De OpenGL Renderer

Hardware-accelerated OpenGL Quake is Quake zoals God het bedoeld heeft. Er is geen vervanging en zodra je er ervaring mee hebt, is er geen weg terug.

Om Quake II in GL-mode te draaien, heb je een 3D-kaart met de Voodoo, Voodoo2 of Voodoo Rush grafische chipset erop nodig. Er zijn specifieke zaken om rekening mee te houden als je een Voodoo Rush kaart hebt en ik zal er hier niet op ingaan omdat ik eerlijk gezegd niet zou weten waar ik het over heb. Een toekomstige versie van deze HOWTO zal Rush zaken behandelen (Als iemand over Voodoo Rush zaken wil schrijven, zal ik het met plezier hier invoegen).

De SVGAlib, Glide, en Mesa libraries moeten allen juist op je systeem zijn geïnstalleerd en geconfigureerd om quake2 werkend te krijgen. De volgende secties zullen zeer kort behandelen wat je nodig hebt om het aan de gang te krijgen.

De Linux 3Dfx HOWTO ( http://www.gamers.org/dEngine/xf3D/howto/3Dfx-HOWTO.html) van Bernd Kreimeier's ( bk@gamers.org) is goede bron voor verdere informatie.

De 3dfx.glide.linux nieuwsgroep over de 3dfx news server (news.3dfx.com) is een andere goede bron met informatie over de doorkruising met Linux, glide, Mesa en Quake.

SVGAlib

Quake II gebruikt SVGAlib om invoer van de muis en het toetsenbord te krijgen, dus je zult het moeten configureren zoals aangegeven in de sectie SVGAlib Renderer.

Glide ++

Glide is een library die voorziet in een API voor het programmeren van op 3Dfx gebaseerde kaarten. Als je wilt dat de grafische library Mesa je 3Dfx kaart gebruikt, heb je het nodig.

Gebruik NIET de Linux Glide library die op de website van 3Dfx wordt gedistribueerd. Het is meer dan een jaar verouderd. Je zult er problemen van ondervinden, als je het probeert te gebruiken. De laatste versie van glide kan altijd worden gevonden bij http://glide.xxedgexx.com/3DfxRPMS.html. Kies de geschikte package(s) voor je systeem, en installeer het overeenkomstig de instructies op de webpagina.

Merk op dat, tenzij je het 3Dfx device package als aanvulling op de library Glide download, je de Glide applicaties (zoals Quake II) alleen als root kunt draaien. Installeer de /dev/3dfx module en je kunt Quake II als een gewone gebruiker spelen. PentiumPro/Pentium II gebruikers hebben een extra motief voor het downloaden van deze driver: het kan je herhalingsfrequentie enorm verhogen. De driver activeert ondersteuning voor MTRRs, een memory-caching mogelijkheid van deze CPU's. Zie http://glide.xxedgexx.com/MTRR.html voor een betere uitleg over deze mogelijkheid.

Zodra je glide hebt geïnstalleerd, probeer dan het testprogramma uit dat wordt meegeleverd. Vergeet dit programma niet: het is een goede manier om je display te resetten als je ooit een glide applicatie hebt (zoals Quake II) dat crasht en je scherm uitgeschakeld achterlaat. OPMERKING: draai deze test vanaf een VC, NIET vanuit X! Het is mogelijk dat bij de test app hun muis en toetsenbord focus in X verliezen, en dan is er geen mogelijkheid om het af te sluiten.

/usr/local/glide/bin/test3Dfx

Als het goed is, kleurt je scherm blauw en meldt je een toets in te drukken. Nadat je een toets hebt ingedrukt zou je terug moeten keren naar de prompt. 3dfx.glide.linux op 3dfx's news server (news.3dfx.com) is een geweldige bron met informatie voor Linux glide specifieke problemen.

Mesa **

Zodra glide is geïnstalleerd, zul je Mesa moeten installeren, een vrije OpenGL-implementatie door Brian Paul (brianp@elastic.avid.com). Gelukkig hoef je niet ver te zoeken, want Mesa 2.6 wordt met de uitvoerbare bestanden van Quake II meegeleverd. Het enige wat je moet doen, is het naar de juiste plek verplaatsen:

cd /usr/local/games/quake2
cp libMesaGL.so.2.6 /usr/local/lib
ldconfig

De RedHat distributie wordt standaard met een (IMO) gebrekkige ld.so configuratie geleverd. /usr/local/lib maakt standaard geen onderdeel uit van het zoekpad van ld.so dus alles dat je daar zult installeren, zal niet worden gebruikt. Je kunt deze situatie verhelpen door de regel /usr/local/lib toe te voegen aan je /etc/ld.so.conf bestand, of /usr/local/lib toe te voegen aan je $LD_LIBRARY_PATH. Als alternatief zou je alle nieuwe libraries ergens zoals in /lib kunnen installeren, maar deze benadering gaat tegen mijn propere natuur in.

Als je Mesa naar een recentere versie wilt upgraden (Mesa 3.0 is tijdens dit schrijven de recentste versie), kun je de laatste versie downloaden vanaf ftp://iris.ssec.wisc.edu/pub/Mesa Zie, Glibc, RedHat 5.x, Debian 2 overwegingen in de sectie Probleemoplossing/FAQ's voor belangrijke informatie over het compileren van libraries voor Quake, als je een RedHat 5.x of andere op glibc gebaseerde Linux distributie hebt.

Nadat je het overeenkomstig de instructies hebt gebouwd, zul je twee dingen moeten doen:

lib3dfxgl.so **

Met Quake II versie 3.19, is er een alternatief voor de library Mesa beschikbaar. lib3dfxgl.so is een mini-GL driver geoptimaliseerd voor Quake die in betere herhalingsfrequenties voorziet dan Mesa. Dit is een port van een driver die 3Dfx voor Quake onder Windows ontwikkelde. Het wordt meegeleverd met het Quake II package, en er is geen enkele reden waarom je het niet zou moeten gebruiken.

Net als Mesa, vereist lib3dfxgl.so dat de library Glide is geïnstalleerd om je 3Dfx kaart te benaderen.

Kiezen van een GL-driver **

Met versie 3.20, is het gebruiken van deze driver in plaats van Mesa veel gemakkelijker dan het voorheen was. Er is een nieuwe CVAR, gl_driver die je instelt om aan te geven welke GL-driver quake2 zou moeten gebruiken. Doe het volgende om het met de lib3dfxgl.so driver te draaien:

./quake2 +set vid_ref gl +set gl_driver lib3dfxgl.so 

Om het met Mesa te draaien doe je:

./quake2 +set vid_ref gl +set gl_driver libMesaGL.so

Merk op dat de .so bestanden waarnaar je refereert voor moeten komen in je quake2 directory. Een symbolische koppeling is prima als, laten we zeggen, je library Mesa in /usr/local/lib staat en je geen twee kopieën in omloop wilt hebben.

3.8 De GLX-Renderer ++

ref_glx.so is gekoppeld met de standaard OpenGL-libraries in plaats van met Mesa. Hierdoor wordt het mogelijk Quake II op andere 3D hardware te draaien, die door andere OpenGL-implementaties wordt ondersteund. Op dit moment ben ik niet bekend met enige OpenGL-implementaties die andere hardware dan 3Dfx ondersteunen, maar deze renderer verzekert ons ervan dat als ze verschijnen, we er Quake II mee kunnen spelen.

Het gebruik van de GLX-interface verwijdert ook Quake II's afhankelijkheid van SVGAlib voor de toetsenbord- en muisinvoer.

Dit is een GLX-applicatie, en die moet als zodanig vanuit X worden uitgevoerd.

Je kunt deze client draaien met Mesa/3Dfx als je Mesa en Glide installeert zoals in de voorgaande sectie is uitgelegd, stel vervolgens de $MESA_GLX_FX omgevingsvariabele in op "fullscreen" voordat je quake2 opstart:

export MESA_GLX_FX=fullscreen
./quake2 +set vid_ref glx +set _windowed_mouse 1

Waarom de optie +_windowed_mouse 1? Denk eraan dat dit een X-applicatie is, die gebruik maakt van je 3Dfx-kaart. Zelfs al neemt het beeld je hele scherm in beslag, Quakeworld draait nog steeds in een venster. Dit betekent dat als je niet zeer voorzichtig bent, je de muisaanwijzer buiten het Quakeworld venster zou kunnen verplaatsen en Quakeworld zal plotseling niet meer reageren op muis- en toetsenbordinvoer. +_windowed_mouse 1 voorkomt dit probleem door glqwcl.glx de muis ver voor te zijn en het niet toe te staan dat het zich buiten het venster begeeft.

3.9 Linux-Specifieke Commando Regel Opties

Deze sectie behandelt commando-regel opties die specifiek zijn voor de Linux versies van Quake II. Er zijn andere Quake II opties in overvloed, maar die liggen buiten de grenzen van deze HOWTO. Probeer voor dergelijke informatie een aantal van de sites uit die in de sectie Algemene Quake Informatie worden opgesomd.

Dit zijn eigenlijk cvars (clientvariabelen) die je in de Q2 console in kunt stellen, maar het is het verstandigst om ze op de commando-regel in te stellen. Stel ze als volgt in op de commando-regel met +set:

./quake2 +set cd_dev /dev/hdc

cd_dev device

Naam van het CD-ROM device.

nocdaudio value

De-activeer CD audio als value ongeljk aan nul is

sndbits num

Stel sound bit sample size in. De standaardwaarde is 16.

sndspeed num

Stel sound sample speed in. Gebruikelijke waarden zijn 8000, 11025, 22051 en 44100. Als ingesteld op nul, dan zorgt dit ervoor dat de geluidsdriver snelheden in de volgende volgorde uitprobeert: 11025, 22051, 44100, 8000.

sndchannels num

Geeft stereo- of monogeluid aan. Standaard op 2 (stereo). Gebruik 1 voor mono.

nostdout value

Geen enkele uitvoer naar stdout. Gebruik dit als je niet wilt dat alle console uitvoer naar je terminal wordt gedumpt.

3.10 Quake II Servers ++

De kracht van Linux als een internetserver maakt het een perfect platform voor het draaien van een internet Quake II server. Deze sectie zal de basis en Linux-specifieke aspecten over het aanzetten van een Quake II server aanroeren. Probeer http://www.3dgw.com/hellsgates/serverguide.htm voor meer gedetailleerde Quake II server setup informatie.

Listen Servers

Je kunt een Quake II "Listen" server vanuit het spel via het Multiplayer menu opstarten. Dit staat je toe om een spel te hosten en er tegelijkertijd aan deel te nemen.

Om een Listen server te starten, start je Quake II, open je het Quake II menu met de ESC-toets, en selecteert Multiplayer. Vandaaruit zou het redelijk zelfuitleggend moeten zijn.

Dedicated Servers

Voor een permanente stand-alone Quake II server, die zonder constant toezicht moet kunnen draaien, is het gebruiken van een Listen server niet praktisch. Quake II heeft een Dedicated servermode die voor een dergelijk gebruik beter geschikt is. Een dedicated server wordt vanaf de commando-regel opgestart en maakt van minder systeembronnen gebruik dan een Listen server omdat het het grafische clientgedeelte helemaal niet opstart.

Om een dedicated server op te starten, gebruik je de commando-regel optie +set dedicated 1. Je kunt aanvullende serverparameters op de commando-regel of in een configuratiebestand instellen die je op de commando-regel met de optie +exec uitvoert. Je configuratiebestand zou in de bascq2 directory moeten komen te staan.

Een paar algemene server-opties staan hieronder opgesomd. Om opties op de commando-regel op te geven, doe je +set fraglimit 30. Opties worden op dezelfde manier in een configuratiebestand ingesteld, je plaatst dan alleen het +-teken niet voor de set. Roep je configuratiebestand als volgt aan: +exec server.cfg.

fraglimit

Aantal vereiste frags voordat de map wijzigt

timelimit

Tijdsduur in minuten die voorbij moeten gaan alvorens de map wijzigt

hostname

De naam van je Quake II server. Dit is een willekeurige reeks tekens en heeft niets te maken met je DNS hostname.

maxclients

Het maximum aantal spelers dat tegelijkertijd een verbinding met de server kan maken.

Zie Farenheit 176 ( http://www.planetquake.com/f176). Voor ruimschoots voldoende Quake II console en commando-regel informatie.

Andere Bronnen met Server Informatie

3.11 Aanpassingen & Uitbreidingen

Quake II aanpassingen zoals Capture the Flag, Jailbreak, en Lithium II zijn zeer populaire uitbreidingen op het originele Quake II spel. Een aantal aanpassingen zetelen zich volledig bovenop de server (Lithium), en een aantal vereisen dat je ook wijzigingen aan je client (CTF) aanbrengt. Voor serveraanpassingen, moet je normaal een verbinding tot stand brengen en spelen. Op Clientgerichte aanpassingen vereisen dat je aanvullende bestanden in de directory quake2 installeert, voordat je kunt spelen.

Clientgerichte Aanpassingen

In het algemeen bestaat de installatie op een clientgerichte aanpassing slechts uit het downloaden van het clientpackage en het uitpakken ervan in je Quake II directory, maar je zou de documentatie van de aanpassing moeten raadplegen voor de specifieke details. Het kan nodig zijn om een Linux-specifiek package te downloaden in aanvulling op het hoofdonderdeel van het (Windows) clientpackage. Let er ook op dat het kan zijn dat niet alle aanpassingen voor Linux beschikbaar zijn.

Cliëntgerichte aanpassings packages bevatten meestal een nieuw gamei386.so bestand en één of meer .pak bestanden. Er kunnen ook andere nieuwe bestanden bijzitten. Deze nieuwe bestanden zullen in een subdirectory van je Quake II directory worden geïnstalleerd. Gebruik op de commando-regel +set game aanpassing-dir om de aanpassing uit te voeren. Rocket Arena 2 wordt bijvoorbeeld in een directory met de naam arena geïnstalleerd. Om RA2 te spelen, start je als volgt je client op:

 ./quake2 +set game arena
 

Capture the Flag

Aangezien dit verreweg de populairste variatie op multiplayer Quake II is, heb ik specifieke instructies voor het installeren van deze aanpassing toegevoegd. Capture the Flag voor Quake II is beschikbaar vanaf de ftp-site van id. Download het en installeer het vervolgens als volgt:

cd /usr/local/games/quake2
mkdir ctf
cd ctf
unzip -L /wherever/you/put/it/q2ctf102.zip

Start Quake II met +set game ctf om CTF te spelen.

Op Server Gerichte Aanpassingen

Het draaien van een Quake II aanpassing op een server is niet veel anders dan het draaien van een op een clientgerichte aanpassing. In het algemeen zul je gamei386.so en server.cfg bestanden in een nieuwe subdirectory moeten installeren en vervolgens als volgt de server op moeten starten:

./quake2 +set game XXXX +set dedicated 1 +exec server.cfg
Waar XXXX hierboven voor de naam van de nieuwe subdirectory van de aanpassing staat. De exacte procedure zal natuurlijk van aanpassing tot aanpassing variëren. Zie de documentatie van de aanpassing voor specifieke details.

Game Source ++

Het volledige spel, met uitzondering van de engine zelf, is gezeteld in een gezamelijke library gamei386.so. Quake II aanpassingen zijn gemaakt door de inhoud van dit bestand te veranderen. De C source kan door iedereen vrij worden gedownload en worden gewijzigd. Zie (sectie Download de Benodigde Bestanden.

Nadat je de source hebt gedownload, kun je er als volgt mee beginnen:

 cd /usr/local/games/quake2
 mkdir mijnaanpassing
 cd mijnaanpassing
 gunzip /waar/je/het/dan/ook/plaatste/q2src320.shar.Z
 sh /waar/je/het/dan/ook/plaatste/q2src320.shar
 

Er zullen een boel wettigheden worden gepresenteerd waarop je yes moet antwoorden, vervolgens zal de source van het spel worden uitgepakt. Het bouwen van een nieuw gamei386.so uit deze sources wordt met een eenvoudige make bewerkstelligd. Je kunt Quake II als volgt met de nieuw gecompileerde library opstarten:

 cd /usr/local/games/quake2
 ./quake2 +set game mijnaanpassing
 

Nog niet erg opwindend, aangezien hetgeen je zojuist hebt gebouwd, identiek is aan het "gewone" gamei386.so, maar dit zou goede informatie voor strevende auteurs in aanpassingen kunnen zijn.

Mission Packs


Verder Terug Inhoud