Verder Terug Inhoud

3. Een paar regels

Zoals al eerder gezegd zijn voor het correct citeren van (delen van) het originele bericht een paar regels ontstaan. Hier worden ze uitgelegd en in het volgende hoofdstuk zullen we een paar voorbeelden zien.

3.1 Knip in het oorspronkelijke bericht

Het is niet de bedoeling dat je het gehele oorspronkelijke bericht geciteerd laat staan in je reactie. Probeer het oorspronkelijke bericht zoveel mogelijk in te korten en te ontdoen van onnodige stukken, zoals de aanhef en ook zeker de ondertekening van de schrijver. Sommige programma's doen dat laatste overigens al automatisch. Zorg ervoor dat je het oorspronkelijke stuk geen onrecht aandoet door dingen uit hun context te halen of wijzigingen in de aangehaalde tekst aan te brengen. Laat verder alleen die stukken tekst van het originele bericht staan waar je zelf ook daadwerkelijk (inhoudelijk) op reageert!

3.2 Onder de geciteerde tekst reageren

Reageer altijd onder de geciteerde tekst van het oorspronkelijke bericht. Op die manier blijft de uiteindelijke tekst een logisch geheel. Vergelijk het met redactioneel commentaar op ingezonden brieven in een krant: dat gebeurt ook altijd onder het bericht. Het reageren bovenaan het bericht, en het volledig aanhalen van het oorspronkelijke bericht wordt door velen gezien als minachting voor de lezer: de schrijver levert namelijk een erg onverzorgd stuk werk af en het kost de lezer veel moeite om het bericht te kunnen lezen.

De rode draad van een discussie is compleet verdwenen als op jouw bericht weer een reactie komt, zeker als dat een reactie is van iemand die de regels voor het quoten (ook) niet correct hanteert.

3.3 Tussendoor reageren

Het reageren tussen stukken aangehaalde tekst kan soms wel erg handig zijn. Vooral als de schrijver van het oorspronkelijke bericht meerdere vragen of stellingen schreef waarop je wilt reageren, is het handig om per onderwerp apart te reageren.

Laat tussen de overgangen van geciteerde tekst naar antwoord en andersom dan wel telkens 1 regel leeg, dit komt de leesbaarheid enorm ten goede.

3.4 Ondertekenen

Onderteken je bericht altijd helemaal onderaan het bericht. Helaas zit er een fout in het populaire Microsoft Outlook Express, waarbij de ondertekening onterecht boven de aangehaalde tekst wordt gezet. Het is dan ook aan te raden om de automatische ondertekening van berichten uit te zetten in dat programma.

3.5 Nog een aantal tips

Als ondanks alles de hoeveelheid geciteerde tekst uit het originele bericht nog erg groot blijft, dan kun je stukken gaan samenvatten tussen rechte haken: [samenvatting]. Zeker als er meerdere antwoorden over en weer zijn geweest (thread) is het zinvol die hele discussie niet de hele tijd volledig over te nemen. Op die manier moeten mensen die de discussie aan het volgen zijn namelijk steeds jouw hele bericht langslopen tot ze onderaan eindelijk de nieuwe regels te lezen krijgen. Die manier van antwoorden doet mensen vaak geloven dat boven de geciteerde tekst uiteindelijk toch handiger zou zijn.

Ook in dit soort gevallen is het dus handiger om een 1-regelige samenvatting tussen blokhaken bovenaan te zetten en daaronder je reactie te beginnen.

Een ander punt waar je op moet letten, is dat je geen zogenaamde 'me too' berichten gaat plaatsen. Dat zijn berichten waarin alleen maar staat dat je het ergens mee eens bent, maar die verder niets toevoegen. Bijna even hinderlijk zijn de berichten die als enige boodschap hebben 'sorry, ik kan je niet helpen'. In dit soort mededelingen is echt niemand geinteresseerd. Deze laatste tips vallen eigenlijk meer onder de Usenet-etiquette waarnaar in het hoofdstuk Referenties wordt verwezen. Dit is een vak apart, maar ook zeker de moeite waard om te lezen, het bevordert een goede sfeer waarbinnen discussies op Usenet kunnen plaatsvinden.


Verder Terug Inhoud