Creëer je presentatie

Er bestaan diverse programma's voor het maken van presentaties. Wat je gebruikt is afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Je hebt echter een aantal keuzes:

Tabel 1. Presentatietoepassingen

Naam van de toepassingURLNotities
MagicPointhttp://www.Mew.org/mgp/Alleen voor presentaties. Leest tekstbestanden in voor de aanmaak van de presentatie. Exporteert naar PS en HTML.
StarOfficehttp://www.staroffice.comGoede conversie naar en vanuit Microsoft PowerPoint. Niet echt geschikt voor laptops, aangezien het veel geheugen en CPU cycli gebruikt.
Applixware Officehttp://www.vistasource.comCommerciële applicatie, maar minder benodigd dan voor Star Office.

Hoe maak je nu de inhoud aan? Als eerste heb je informatie nodig voor de introductie. Op de eerste slide komt de titel van je presentatie, je naam, en wie je vertegenwoordigt (als dit van toepassing is). Denk eraan dat het een goede gewoonte is de naam van de organisatie op te nemen die je reis betaalt, zelfs als dat niet de organisatie is die je vertegenwoordigt.

Op de tweede slide plaats je de agenda voor de rest van je presentatie. Dit dient twee doelen - het vertelt het publiek niet alleen wat het kan verwachten, maar het dient ook als een uiteenzetting voor jezelf als je de slides creëert.

Je derde (of vierde, afhankelijk van hoe groot de agenda is) bevat informatie over jezelf. Dit geeft je vertrouwen bij het publiek in je expertise met het onderwerp.

Daarna is het aan jou te beginnen met het aanmaken van de slides. Er zijn echter een paar aanwijzingen om in gedachten te houden tijdens je werk:

  1. Maak de tekst op de slides groot en de hoeveelheid tekst klein. Iedereen moet kunnen lezen wat op de slides staat. Een vuistregel is dat tekens 1 inch hoog moeten zijn voor elke 10 feet dat het publiek af zit van het scherm.

  2. Het is niet nodig in hele zinnen te schrijven. Je kunt korte punten opschrijven, aangezien je tijdens het spreken de details zult invullen.

  3. Als je een achtergrond gebruikt op je slides, maak ze dan aan in een lichte kleur. Donkere kleuren zullen te veel afsteken bij de tekst wanneer ze worden afgedrukt als hand-out aan de aanwezigen.

  4. Blijf per slide bij één onderwerp. Je kunt meerdere slides per onderwerp aanmaken, betitel ze gewoon met "Onderwerp", "Onderwerp (vervolg)", of nummer ze.